zondag 10 mei 2009

BOEKENTIPS

Tijdens het afgelopen academiejaar heb ik al met heel wat kleuterboeken gewerkt. Ik heb voor mijn weblog een selectie gemaakt van enkele fijne boeken.

WORTELTJESTAART (Annemarie Bon en Gertie Jaquet)


Haas heeft zó'n zin in worteltjestaart!
Maar wat een pech. Bakker Big verkoopt geen worteltjestaart.
Hij heeft wel een recept. Haas gaat meteen aan de slag.
Het water loopt hem al in de mond als hij aan die lekkere taart denkt.
Maar dan ontdekt Haas dat hij iets niet heeft: worteltjes!
En Rat op de markt verkoopt ze niet...

De kleuters waren heel erg enthousiast over het boek 'Worteltjestaart'. Ze vinden Haas een leuk dier en zijn worteltjestaart vinden ze helemaal fantastisch. De meeste kleuters begrepen ook vlug de verhaallijn. ‘Ach, nee, … Haas toch, …’, zeiden vele kleuters al tijdens de tweede keer dat het verhaal werd aangebracht, ‘… worteltjes groeien toch niet boven de grond, maar ONDER de grond!’. De kleuters vonden het duidelijk een fijne gedachte dat zij – en Haas niet –wisten dat de gezaaide worteltjes niet boven de grond uit zouden komen.

Zelf vond ik het ook heel fijn om met dit boek te werken. Schrijfster Annemarie Bon is er in geslaagd om het relaas van Haas en zijn heerlijke worteltjestaart beeldrijk neer te schrijven. Ook de illustraties van Gertie Jaquet spraken de kleuters enorm aan.

Op de website van schrijfster Annemarie Bon kan je leuke kleurplaten van Haas en zijn vrienden vinden: http://www.annemariebon.nl/ .


EEFJE DONKERBLAUW (Geert De Kockere en Lieve Baeten)


Ken je Eefje? Eefje Donkerblauw?
Eefje is een koningin. Maar niemand weet dat. Behalve Eefje zelf.
Eefje is ook een babbelkont.
Een donkerblauwe, verschrikkelijk mooie babbelkont.
Iedereen die haar ziet, kan alleen maar 'Ooooooooooh' en 'Aaaaaaaaaah' zeggen.
En verder niets meer. En dat is weinig.


Dit boek dateert nog uit mijn eigen kindertijd. Als kind heb ik het wel honderden keren verslonden. In 2008 werd het boek voor het eerst in groot formaat verkocht.
Ik heb nog nooit met dit boek gewerkt in een kleuterklas, maar ik ben dit zeker in de toekomst van plan. Het boek biedt heel wat verschillende verwerkingsmogelijkheden aan en kadert perfect in het BC Kleuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten